"Rozwijanie uzdolnień matematycznych w przedszkolach i szkołach podstawowych w ramach Nowosądeckiego Projektu Edukacyjnego" według koncepcji prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej - koordynowanego przez firmę NEWAG SA.

Celem edukacji matematycznej według założeń programu prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej jest wspomaganie uczniów w rozwijaniu uzdolnień matematycznych
i opanowanie takiego zakresu wiadomości i umiejętności, który zapewni im sukcesy w nauce matematyki w szkolnej edukacji.
Innowacją pedagogiczną w szkole objęte są dzieci bez względu na swoje uzdolnienia do przedmiotów ścisłych. Autorski program edukacji matematycznej sprzyja rozwojowi tych cech umysłu, które świadczą o zadatkach uzdolnień matematycznych.
W projekcie począwszy od 2020 roku do teraz w szkole Podstawowej w Wielogłowach uczestniczy począwszy od klasy pierwszej do klasy piątej 205 uczniów, co stanowi w chwili obecnej połowę uczniów uczęszczających do szkoły.
Zajęcia z matematyki w klasach jeden – trzy szkoły podstawowej odbywają się w wymiarze co najmniej 4 godzin lekcyjnych tygodniowo. W klasach czwartych i piątych w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach zajęć rozwijanych. Na zięciach z matematyki uczniowie wspierani są w rozwoju zdolności do skupiania uwagi, w tworzeniu strategii do zapamiętywania oraz zdolności operacyjnego rozumowania we wszystkich obszarach matematyki.
Zajęcia matematyczne przez wszystkie lata realizacji projektu są nadzorowane i hospitowane przez samą autorkę programu prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską
Dla wielu uczniów jest to nowe doświadczenie, w trakcie którego nie tylko rozwijają swoje zdolności matematyczne, umiejętności logicznego i krytycznego myślenia ale również uczą się pracy w zespole, odpowiedzialności, przedsiębiorczości i kreatywności.
W trakcie realizacji zajęć matematycznych korzystamy również z dodatkowych materiałów w postaci pomocy dydaktycznych wskazanych przez autorkę programu, jako dopełnienie procesu nauczania.
Realizując innowację dążymy przede wszystkim do utrwalenia i pogłębienie umiejętności i wiadomości matematycznych, zainteresowania uczniów praktyczną sferą matematyki czyli tymi zagadnieniami, które mają szerokie zastosowanie praktyczne. Warto zaznaczyć, że przynosi to zamierzone efekty, ponieważ swoje zdolności rozwinęły wszystkie dzieci, nawet te słabsze przy zwiększonym zaangażowaniu nauczycieli. Na zajęciach realizowane są m.in. następujące zagadnienia:
Orientacja przestrzenna;
Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią;
Rozumienie sensu i kształtowanie umiejętności pomiaru długości;
Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie 10 000;
Doskonalenie opanowanych umiejętności rachunkowych;
Wspomaganie uczniów w tworzeniu intuicji i zarysów pojęć w zbiorach liczb wymiernych (ułamki);
Rozszerzanie wiadomości i umiejętności w zakresie geometrii bryły i geometrii płaskiej;
Projekt edukacyjny: Podróże marzeń –projekty uczniów klas trzecich,
Utrwalanie i rozszerzanie umiejętności liczenia z wykorzystaniem regularności systemu liczenia z wykorzystaniem regularności systemu dziesiątkowego
Utrwalanie i rozszerzanie znajomości jednostek pomiaru wielkości ciągłych
Liczby wymierne: ułamki zwykłe
Kształtowanie zarysów pojęć oraz umiejętności dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych, ułamków dziesiętnych, liczb mieszanych
Geometria przestrzenna, geometria figur płaskich,
Prędkość: zależności pomiędzy długością drogi i czasem do pokonania, korzystanie z tych ustaleń w sytuacjach życiowych
Rozszerzanie edukacji matematycznej – rozwiązywanie zadań konkursowych.

Badanie umiejętności matematycznych przeprowadzone w naszej szkole początkiem roku szkolnego 2024/2025 przez zewnętrznych koordynatorów projektu wykazało ze uczniowie klas w których prowadzona jest innowacja matematyczna osiągnęli wysokie wyniki uzdolnień matematycznych.