W dniach 20-24 października 2025 roku w naszej szkole obchodziliśmy Tydzień Zdrowia Psychicznego - czas, w którym szczególnie zwracaliśmy uwagę na empatię, tolerancję, życzliwość i wzajemne wsparcie.

Na dolnym korytarzu pojawiła się gazetka tematyczna poświęcona zdrowiu psychicznemu, empatii, porozumieniu bez przemocy (NVC), tolerancji i życzliwości.

We wtorek, 21 października, uczniowie klas 7a i 7b uczestniczyli w zajęciach z zaproszonym gościem - panem Michałem Kuligiem. Tematem spotkania było „Kształtowanie empatii wobec osób z niepełnosprawnościami”. Była to cenna lekcja wrażliwości i zrozumienia dla potrzeb innych.

W oddziale przedszkolnym oraz w klasach I-III przeprowadzono zajęcia dotyczące porozumienia bez przemocy (NVC), czyli tzw. „języka żyrafy” - skupione na rozpoznawaniu emocji, uważnym słuchaniu i budowaniu relacji opartych na szacunku.

W środę obchodziliśmy Dzień na zielono - kolor ten symbolizuje tolerancję i wsparcie. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele ubrani w zielone elementy stroju tworzyli wspólnie atmosferę jedności i akceptacji.

W całej szkole pojawiły się też pozytywne inicjatywy: losowanie afirmacji, akcja „Podaj dobre słowo dalej”, symboliczne „buźki życzliwości” oraz wspólne zabawy przy muzyce podczas długiej przerwy. Wychowawcy zachęcali też do integracyjnych rozgrywek gier planszowych - prostych, ale skutecznych sposobów na budowanie relacji w klasie.

Szczególną aktywnością wykazała się klasa 7a, która na lekcji języka polskiego wykonała plakat "Jesienny challenge dla zdrowia psychicznego", motywując wszystkich uczniów do podjęcia pozytywnych wyzwań. Wśród zadań znalazły się takie czynności jak pójście na spacer wśród szeleszczących liści, zadbanie o sen i odpoczynek, spędzenie czasu z tymi, którzy wywołują uśmiech, zwrócenie uwagi na piękno otaczającej przyrody, przygotowanie zdrowych potraw, zorganizowanie rodzinnego wieczoru filmowego czy też przeczytanie książki dla przyjemności. Inspiracją do zadbania o swój dobrostan stała się ostatnio poznana fraszka "Na zdrowie" Jana Kochanowskiego. Nie chcąc ograniczać się tylko do wzniosłych słów, uczniowie wspomnianej klasy wybrali się na lekcje w terenie, które przybrały formę jesiennego pikniku. Najpierw na lekcji języka polskiego czytali utwory Mistrza z Czarnolasu, zwracając uwagę na wartość zdrowia, umiaru i życia w harmonii ze światem przyrody. Następnie na lekcji chemii prowadzili obserwacje i doświadczenia w naturalnym środowisku.Zorganizowanie takich lekcji w plenerze wpłynęło pozytywnie na zdrowie psychiczne uczniów i integrację klasy.

Również klasa 6b na lekcji języka polskiego stworzyła jesienną listę dobrostanu, czyli aktywności, których celem było zwrócenie uwagi na swoje samopoczucie. Ponadto do stworzonego wcześniej słoika życzliwości trafiły własnoręcznie wykonane bransoletki przyjaźni, jako symbol wzmocnienia klasowych więzi. Dzięki nim uczniowie przekonali się, że małe gesty mogą zmieniać świat.

Podjęte działania miały na celu przede wszystkim tworzenie bezpiecznego i życzliwego środowiska szkolnego, które sprzyja prawidłowemu rozwojowi zdrowia psychicznego uczniów. Stały się też okazją do spędzenia czasu na świeżym powietrzu, wprowadzenia zdrowych nawyków i zrobienia czegoś dobrego dla siebie i innych.